Freut mich das es nun geklappt hat
Posts by illyaine
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War gestern leider nicht am PC. Aber evtl kannst du dsd Objekt (einzelnes Objekt und das einzelne Objekt im wad) hier anhängen. Dann könnte man ja mal prüfen woran es liegt.
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illyaine hat eine neue Datei hinzugefügt:
illyaineJanuary 12, 2025 at 9:52 AM QuoteJuttae hatte damals auf Ihrer Webseite viele tolle einzelne Objekte für den TRLE bereitgestellt.
Diese hatte Sie selber gehostet, sowie auf dem Levelbase Stuff.
Ich hatte von Ihr die Webseite erhalten gehabt und auf TRLevel.de gehostet. Damit diese Objekte nicht verloren gehen. -
Von juttae gab es eine eigne Seite aber mittlerweile ist diese tot, Link habe ich bereits einmal gepostet: RE: RIP Laraslevelbase
Nicht ganz, zum Glück gibt es die wieder
eigene Objekte
(habe ich auf TRLevel.de hosten dürfen)Aber danke fürs erinnern. Damit ich das hier bei uns noch in die Download Datenbank hinzufüge.
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illyaine hat eine neue Version hinzugefügt:
illyaineJanuary 5, 2025 at 4:11 PM QuoteCode
Display MoreTomb Editor Fixed occasional incorrect slide directions for flat slopes. Fixed incorrect wall collision generation near vertical portals in TEN. TEN Version 1.7.1 Bug Fixes Fixed static meshes with dynamic light mode not accepting room lights. Fixed silent crashes if no Visual C++ runtimes are installed, and provide a dialog box to download them instead. Fixed issues with launching the engine from directories with non-Western characters in the path. Fixed rare case of not being able to start a new game or exit game from the main menu on very slow GPUs. Fixed occasional crashes with creatures stuck in a sector with no pathfinding set. Fixed occasional cases of underwater switch animation not playing, if player spams jump key while pulling the switch. Fixed player's blob shadows not rendering on moveables and static meshes. Fixed antialiasing quality not changing after changing it in display settings. Fixed endless explosion effect for Puna. Fixed diary pick-up item inventory state not preserved in the savegame. Fixed gravity being applied when vaulting on the same frame as the player lands. Fixed unreliable stop at an edge when running at it while holding walk button. New Features Added realtime shader reloading in debug mode by pressing F9 key. Added load, save, stopwatch and compass as a functional pick-up items with ability to individually add or remove them from inventory. Increased particle limit from 1024 to 4096. Lua API Changes Fixed Flow.FreezeMode.FULL drawing incorrect background. Fixed DisplayString scale argument not being optional, as stated in documentation.
Irgend wie ist was mit 1.7.3 schiefgelaufen. Hatte das eigentlich in die Filebase geladen gehabt, aber war nicht enthalten. Habe dies somit nochmal nachgeholt. Aber inzwischen wurde auch TE 1.7.4 veröffentlicht.
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illyaine hat eine neue Version hinzugefügt:
illyaineJanuary 5, 2025 at 4:06 PM QuoteCode
Display MoreList of changes: Tomb Editor Fixed memory leaks while rendering wad objects. Fixed nodes randomly moving out of bounds. Fixed lists in nodes sometimes incorrectly saving selected value. Fixed lists in nodes giving an exception if no objects of specified type exist. Fixed incorrect slide direction calculations for sub-click heights. Fixed incorrect diagonal wall collision calculations below blocked portal sectors in TEN levels. Fixed incorrect normal calculations for opposite polygons sharing same vertices in TEN levels. Fixed garbage vertices in extremely large rooms in TEN levels. Fixed .trg file's #REPEAT# key not being read correctly for TRNG plugin triggers. Added classic mirror workflow for TEN and edit portal dialog (use O hotkey or "Edit object" menu entry). Added transparency field in text drawing nodes. Added OnFreeze global event handling and TEN nodes to get and set freeze mode. Added TEN node to check Lara's airborne status. Added TEN node to remove moveable effect. Added TEN nodes to get and set moveable animations from other slots. Added TEN nodes to get and set moveable collision state. Added TEN nodes to get and set hit points for a shatterable static mesh. Split flyby sequence path preview in case cut camera flag is present. WadTool Added ability to customize static mesh shatter attributes for TEN wads. Added "Disable Interpolation" animcommand type for TEN wads. Fixed exception in skeleton editor while replacing existing mesh if no new mesh was selected. TombIDE Added new "More Actions..." menu in place of "Exit Project" button. Added the ability to re-apply an engine update. Improved autocomplete popup visuals for TRNG scripting. TEN base wad will now be added into a dedicated "Assets" folder when creating a new TEN project. TEN Version 1.7 Bug Fixes Significantly improved renderer performance. Improved engine performance around bridges. Improved engine performance if weather or bubble effects are active. Improved engine start-up time. Fixed silent crashes if loaded level is corrupted or in incorrect format. Fixed occasional crashes if there are static meshes placed within room border walls. Fixed climbable pushables clipping Lara under the bridges when pulled. Fixed incorrect clipping of scaled off-centered static meshes. Fixed incorrect collision detection for off-centered moveables. Fixed incorrect slide directions for sub-click geometry. Fixed stutter during jumps between cameras in a flyby sequence. Fixed uzi targeting issues after using flycheat. Fixed hair object vertices not always linking properly. Fixed snow particles not always melting on the ground. Fixed enemies not damaging Lara if she is staying on the sector where enemies were triggered. Fixed enemy pickups dropping on death sectors. Fixed Sarcophagus and Search Object pickup triggers. Fixed vehicle transfer not happening for levels which were not previously visited. Fixed audio tracks placed in subfolders not restoring after loading savegame. Fixed initial position and lack of fade-in for looped audio track on level start. Fixed shatter debris spawning on incorrect position for the first frame. Fixed scripted input events not registering on the same game frame. Fixed incorrect object camera position. Fixed incorrect camera movement near walls after leaving look mode. Fixed binocular or lasersight camera not switching off correctly after flyby. Fixed binocular or lasersight camera transitions. Fixed target highlighter still being active in binocular or lasersight mode. Fixed Lara's Home entry not working. Fixed exploding TR3 bosses. Fixed original issue with deactivation of Dart Emitter. Fixed original issue with weapon hotkeys available in binoculars or lasersight mode. Fixed Electricity Wires object not doing instant kill when Lara is in close proximity. Fixed Lens Flare object not functioning properly. Fixed lens flares not being occluded by static meshes and moveables. Fixed spotlight shadows. Fixed Skeleton and Mummy not reacting to shotgun hits. New Features Added classic mirror effect with ability to reflect moveables and static meshes. Added dynamic shadow casting on objects and static meshes. Added fast savegame reloading. Added ricochet sounds and make the effect more prominent. Allow camera shake during flybys. Allow to run the engine without title level. Allow more than 1024 objects in a level. Allow more than 1000 static mesh slots in a level. Lua API Changes Added ability to customize many hardcoded parameters, such as flare or weapon settings, in settings.lua file. Added Flow.Statistics class, Flow.GetStatistics() and Flow.SetStatistics() functions. Added Flow.GetFreezeMode() and Flow.SetFreezeMode() functions. Added Effects.EmitSpotLight() function for directional spotlights. Added optional cast shadow and name parameters for Effects.EmitLight() function. Added Effects.GetWind() function to get current wind speed vector. Added Moveable:GetCollidable() and Moveable:SetCollidable() functions. Added Moveable:GetAnimSlot() and optional second argument for Moveable:SetAnim() to access different animation slots. Added Rotation: Direction() method to get directional vector. Added support for transparency value in Strings.DisplayString class. Added extra argument for Sound.SetAmbientTrack() function to specify if new ambient track should play from the beginning. Added new View.CameraType enum entries and return it by View.GetCameraType(), when flyby camera or binoculars/lasersight is active. Added new primitive Time class, which allows to manipulate and format game time without precision loss. Renamed Flow.WeaponType enumeration to Objects.WeaponType, and removed similar Objects.LaraWeaponType enumeration for consistency. Renamed Objects.PlayerAmmoType to Objects.AmmoType for consistency. Fixed Strings.DisplayString class not supporting some Unicode characters and empty lines in multiline strings. Fixed Strings.DisplayString not being deallocated after showing. Fixed GameVars not transferring between levels in hub mode. Fixed incorrect return value of Moveable:GetAnim() function, if animation from another slot is currently playing. Fixed incorrect behaviour of Moveable:GetJointRotation() function. Fixed incorrect behaviour of Logic.EnableEvent() and Logic.DisableEvent() functions. Fixed Util.HasLineOfSight() not taking static meshes into consideration. Fixed collision callbacks not properly clearing after leveljump. Fixed Flow.SetIntroImagePath() not using the correct path. Base Wad Added LARA_BINOCULARS_MESH (ID 29), used for seeing player using the binoculars in a mirrored room. Removed LARA_EXTRA_MESH2 as unused. Changed default braid to the one used in TR4. Notes For mirror button to appear on TE toolbar, right-click on the toolbar and go to customize dialog. TEN file format has changed in this TEN version. You need to rebuild all your levels, including title. File format of settings.lua script has changed in this TEN version. File will be overwritten on engine update in TIDE.
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Das wünsche ich euch auch
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Seit kurzen gibt es ja im Levels Forum die Funktion, dass man vor dem eigentlichen Text einen Link zum Level hinzufügen kann.
PostThemen Zusätze
Bei der neuesten Foren Version (oder auch sogar schon davor), kann man Informationen angeben, wenn man ein Thema erstellt.
Ich habe im Levels Forum dies mal aktiviert. Dort kann man z.B. den Link zum Level angeben.
Dies ist sicher für viele eine praktische Sache. Da dies leider kaum gemacht wird und man somit manuell das Level suchen muss.
Daher wäre es natürlich schön wenn die Funktion genutzt wird.
Und falls Ihr andere Informationen möchtet welche beim Thema erstellen mit dazu geschrieben werden…illyaineDecember 20, 2024 at 5:03 PM
Diese dürfte Ihr sehr gerne nutzen. Dann finden sich die Levels leichter -
Bei der neuesten Foren Version (oder auch sogar schon davor), kann man Informationen angeben, wenn man ein Thema erstellt.
Ich habe im Levels Forum dies mal aktiviert. Dort kann man z.B. den Link zum Level angeben.
Dies ist sicher für viele eine praktische Sache. Da dies leider kaum gemacht wird und man somit manuell das Level suchen muss.Daher wäre es natürlich schön wenn die Funktion genutzt wird.
Und falls Ihr andere Informationen möchtet welche beim Thema erstellen mit dazu geschrieben werden sollen, dann bitte bescheid geben.
Man kann natürlich auch nachträglich dies hinzufügen, dazu muss der Themen Ersteller den ersten Beitrag des Themas bearbeiten und im Reiter unter dem Editor auf den entsprechenden Tag klicken. Im Falle Level Forum wäre dies "Information zum Custom Level".
Wir können diese Funktion gerne in andere Foren auch benutzen, dazu einfach bescheid geben, welche Informationen hier passend wären -
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Ne, es kommt hier halt auf die Auflösung des Tablets an. Weiß auf die schnelle leider gar nicht auf welcher Auflösung das Forum selber das ganze umändert auf die Mobile Ansicht. Aber evtl. 1024px von der Breite. Zumindestens wenn ich meinen Browser so klein ziehe, kommt die Mobile Ansicht bei mir.
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Wie jedes Jahr wurde auch dieses Jahr wieder ein Adventskalender erstellt. Daher vielen Dank an die fleißigen Helferlein hierfür.
Auch wenn er nicht von TRLevel erstellt wurde. Habe ich ihn natürlich trotzdem oben wieder im Menü verlinkt.
Viel Spaß dabei.Tomb Raider Community Advent Calendar 2024amh-design.ch -
Ich möchte dieses Thema gerne nochmal hochholen.
Es gibt leider immer noch viele Benutzer welche eine falsche E-Mail Adresse hinterlegt haben.
Da ich täglich Info erhalte wenn eine Benachrichtigung etc. nicht zugestellt werden kann.
Problem ist hier natürlich auch, habt ihr mal das Passwort vergessen, könnt ihr euch kein neues anfordern. Somit habt ihr keinen Zugriff mehr aufs Forum.
Daher prüft doch bitte immer mal eure Kontakt Daten hier.
Danke -
trtimes du hast jetzt Zugang
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Musste Anzeigen aktualisieren, dauerte leider etwas. Aber jetzt passt wieder alles.
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Die Software wurde soeben aktualisiert. Falls irgend welche Fehler auftauchen, bitte bescheid geben.
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Ich werde im laufe des Tages die Forensoftware aktualisieren. In diesem Zuge muss ich auch leider kurzfristig das ein oder andere Plugin entfernen, da der Entwickler leider die letzten Monate dies noch nicht geschafft hatte an die neue Version anzupassen, bzw. er nicht weiß wann das Update fertig sein wird.
Entfernt wird kurfristig folgendes Plugin:
- Media Plugin (Bilder/Videos), daher sind meine Tutorial Videos aktuell nicht mehr so schön aufgelistet. Ich werde demnächst auch wieder neue erstellen, hatte die letzten Wochen leider privat viel um die Ohren.
- Bewertungssystem, das kann man dann immer noch im nachhinein hinzufügen. Da ich schon gerne für meine eigenen Levels eure Reviews wissen wollen würdeKomplett entfernt wird:
- Link Liste, da ich dies beim Entwickler auf der Seite erworben hatte, er die neue Version aber nicht mehr dort zum kaufen bzw. updaten bereitstellt. Sondern im Plugin Store vom Foren Hersteller. Ich aber nicht einsehe, dass ich dieses Plugin trotz Lizenz ein zweitesmal kaufe für den doppelten Preis als vorher. Daher entfällt diese komplett, da überlege ich mir dann lieber etwas anderes für die Links.Ich werde auch das Lexikon nochmal prüfen, ob es nicht auch für die Video Tutorials passend geeignet ist. Dann werde ich diese dort integrieren.
Folgende Neuerungen werden enthalten sein:
Neuerungen in WoltLab Suite 6.1: Upload Pipeline - WoltLab®Im siebten Teil zu den Neuerungen von WoltLab Suite 6.1 stellen wir die neue Upload Pipeline vor.www.woltlab.comNeuerungen in WoltLab Suite 6.1: Überarbeitung der Benutzer-Authentifizierung - WoltLab®Mit diesem Blog-Artikel beginnt unsere Artikel-Serie, in der wir in den nächsten Wochen die wichtigsten Neuerungen und Verbesserungen in WoltLab Suite 6.1…www.woltlab.comNeuerungen in WoltLab Suite 6.1: Vergleich von Beitragsversionen - WoltLab®Der zweite Teil zu den Neuerungen von WoltLab Suite 6.1 stellt Verbesserungen beim Vergleich von Beitragsversionen vor.www.woltlab.comNeuerungen in WoltLab Suite 6.1: Redesign der Mitgliederliste - WoltLab®Im vierten Teil zu den Neuerungen von WoltLab Suite 6.1 stellen wir das überarbeitete Design der Mitgliederliste vor.www.woltlab.comNeuerungen in WoltLab Suite 6.1: Redesign der letzten Aktivitäten - WoltLab®Im fünften Teil zu den Neuerungen von WoltLab Suite 6.1 stellen wir das überarbeitete Design der letzten Aktivitäten vor.www.woltlab.comNeuerungen in WoltLab Suite 6.1: Performance-Verbesserungen - WoltLab®Im achten Teil zu den Neuerungen von WoltLab Suite 6.1 beleuchten wir die Performance-Verbesserungen und erklären, welche Rolle Migrationen in die WoltLab…www.woltlab.comNeuerungen in WoltLab Suite 6.1: Weitere Verbesserungen - WoltLab®WoltLab Suite 6.1 enthält wieder zahlreiche kleinere Verbesserungen aus dem Bereich „Quality of Life“, die wir in diesem Artikel näher vorstellen möchten.www.woltlab.com -
illyaine hat eine neue Version hinzugefügt:
illyaineNovember 3, 2024 at 3:44 PM QuoteCode
Display MoreTomb Editor: Added native support for TRNG plugin triggers. Added smaller texture selection sizes into the texturing panel. Added adjustable quality settings for 3D objects (potentially fixes 3D view texture corruption). Added TEN nodes for revolving / stopping the revolution of an object around other object (vertically and horizontally). Added TEN nodes for checking and modifying last used inventory object. Added TEN nodes to generate particles from a static object or from a volume. Added TEN node to check if a particular sound is playing. Added TEN node to activate a camera. Added TEN node to attach the game camera to a moveable. Added TEN node to reset game camera if it has been modified. Added optional offset to TEN nodes for adding dynamic lighting to moveable or static objects. Added handling for OnUseItem event in node editor. Added ability to enable or disable particular event. Added drag-n-drop support for object ID controls in node editor. Increased TEN flipmap count up to 255. Improved geometry manipulation and texturing performance. Improved "Edit volume" window's initial opening time. Improved Particle Generator nodes to allow user to choose a sprite number to use up to 100. Improved slope detection for more precise steps. Fixed illegal generation of slanted portals. Fixed wrong bone offsets for custom Lara outfits. Fixed title bar using dark mode even if Windows theme is not set to dark. Fixed incorrect sounds for all classic override TEN sound catalogs. Fixed "Set specified mesh visibility" TEN node. Fixed text nodes to allow usage of string keys in external script files. Fixed Trigger Window assigning wrong ExtraNG String IDs when path to Script directory is set up. Fixed UI for Emit Particle Node as previously hidden the source and destination point when the name was too long. Fixed ghost blocks not rotating when transforming rooms. Fixed textures at extra split level not rotating when transforming rooms. WadTool: Added "In quicksand" and "Underwater" sound conditions for TEN. Fixed TR2 BIG_SPIDER sounds remapping incorrectly for TEN. Fixed animcommand editor incorrectly pasting selected command to selected frames if framerate is bigger than 1. TombIDE: Updated FLEP for new TRNG projects. FLEP widescreen patch will now be installed by default for new projects. Updated Plugin_Video for new TRNG projects - now makes the game DPI-aware. Updated TR1X preset to 4.5.1. When creating a new script file, the correct file format will now be automatically selected, depending on the current engine. Added the option to turn off auto closing of parentheses when working with .lua files. Fixed infinite loop when trying to switch projects after opening a .trproj file. Fixed Gameflow.lua not automatically saving when creating new levels in a TEN project. TEN Base WAD: Changed stateID for animation 440 of Lara to 37 to fix errors when pulling the draggable body. Removed Animating 2 as it has been superseded by Minecart Switch. TEN: Version 1.5 Bug fixes Fixed original issue with classic switch off trigger incorrectly activating some trigger actions. Fixed moveable status after antitriggering. Fixed leveljump vehicle transfer. Fixed weapons not properly hitting enemies. Fixed falling through dynamic bridges that are moving upwards. Fixed Laserhead teleporting Lara and making her invisible on death. Fixed pick-ups from Sarcophagus objects. Fixed issue with Lara not rotating together with dynamic bridges while picking up items. Fixed ghost collision with objects with zero bounds. Fixed several binocular bugs. Fixed faulty death sectors. Fixed shimmy softlocks around static meshes with soft collision. Fixed incorrect swing ledge grabs with steep grab angles. Fixed incorrect climbing out of water on bridge objects and in front of static meshes. Fixed incorrect diving animation when swandiving from a high place. Fixed room clipping when flyby path goes out of room bounds. Fixed camera rotating with the player's hips when climbing out of water. Fixed camera behaviour on sloped surfaces after player's death. Fixed camera position after loading a savegame. Fixed broken ropes after loading a savegame. Fixed AI for TR2 Skidoo driver and Worker with shotgun. Fixed Ember Emitter crashing when ocb is between -1 and -10. Fixed Electric Cleaner and Squishy Block not detecting collision with certain block heights. Fixed Squishy Blocks crashing the level. Fixed Larson and Pierre pathfinding. Fixed Dart Emitters failing with antitrigger. Fixed Homing Dart Emitter spawning darts continously when player is on its trigger. Fixed Four Blade Trap floor and ceiling collision. Fixed Joby Spikes collision and deformation. Fixed Sentry Gun joint rotation. Fixed Teeth Spikes not triggering the player impale animation. Fixed TR4 Mine crash with OCB 1 when triggered. Fixed cases where Atlantean Mutant's bombs cause the game to crash. Fixed torch flame delay when the player throws or drops a torch. Fixed display sprites and display strings rendering in the inventory background. Fixed young Lara hair drawing. https://tombengine.com/docs/level-settings/#young_lara New features Added high framerate mode (also known as 60 FPS mode). Added a customisable global lensflare effect. https://tombengine.com/docs/level-settings/#lensflare Added a customisable starry sky and meteor effect. https://tombengine.com/docs/level-settings/#stars Added the ability to display "Lara's Home" entry in the main menu. Added the ability to change pickup item count by modifying item hit points. Added F12 as alternative to PrtSc for screenshots. Added ability to invoke load game dialog after death by pressing any key. Added visible mouse pointer in windowed mode. Added portal debug mode. Added new sound conditions: Quicksand and Underwater. Quicksand - sound effect plays when a moveable is in quicksand. Underwater - sound plays when the camera is submerged. Added TR3 Seal Mutant. https://tombengine.com/docs/ocb-and-setup-instructions/#sealmutant You must use this version: https://github.com/TombEngine/Resources/raw/main/Wad2%20Objects/Enemies/TEN_Seal_Mutant.wad2 Added TR4 Enemy Jeep. https://tombengine.com/docs/ocb-and-setup-instructions/#enemy_jeep You must use this version: https://github.com/TombEngine/Resources/raw/main/Wad2%20Objects/Enemies/TR4_Enemy_Jeep.wad2 Changed TR5 Rome Hammer to not hurt player whilst deactivated. Changed TR2 Statue with blade damage from 20 to 200. Changed sound effect that is triggered when using the level.rumble feature in a level (ID 359 in the soundmap). Changed hardcoded sound for Raising Block 1/2 back to the ID used in TRLE (ID 149). Enhanced TR2 Rolling Spindle detection to avoid them going down through pits. Enhanced Sentry Guns, with a new ItemFlags[3], to contain the ID of the inventory item that deactivates the sentry guns (Puzzle Item 5 by default). Enhanced Dart Emitter, with a new ItemFlags[0], to contain the number of frames between shots (by default 32 in Dart Emitter, and 24 in Homing-Dart Emitter). Enhanced Raptor behaviour and handling. https://tombengine.com/docs/ocb-and-setup-instructions/#raptor You must use this version: https://github.com/TombEngine/Resources/raw/main/Wad2%20Objects/Enemies/TEN_Raptor.wad2 Removed original limit of 32 active Flame Emitters. Lua API changes: Added Flow.EnableHomeLevel() function. Added Flow.IsStringPresent() function. Added Flow.LensFlare() and Flow.Starfield() classes. Added Inventory.GetUsedItem(), Inventory.SetUsedItem() and Inventory.ClearUsedItem() functions. Added Input.KeyClearAll() function. Added Moveable.GetJointRotation() and optional 'offset' parameter for Moveable.GetJointPosition(). Added Moveable.GetTargetState() function. Added Room:GetRoomNumber() function. Removed anims.monkeyAutoJump. It is now a player menu configuration. NOTE: This version is the last version to be distributed in 32-bit format. Following versions will be released as 64-bit only. NOTE: Due to bug in previous TEN version, directional flame emitters were pointing to a wrong direction. You have to rotate them 180 degrees manually, when you migrate to this TEN version.
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perry48: Bitte den Threadtitel korrekt schreiben (search), sonst findet man ihn nicht über die Suche.
Habe ich mal schnell geändert
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Auf steam kann man es auch schon mit 10% Rabatt vorbestellen. Habe ich direkt gemacht